Klant in de kijker : FERROMAC International

31 mei 2019

Je bent in de fleur van je leven en je voelt je het best in een commerciële functie. Als gedreven en betrokken werknemer draag je door de jaren heen verscheidene verbetervoorstellen aan. Maar je directie heeft er keer op keer geen oor naar. Het overkwam Nikolas De Wachter en Bart Van Damme, gelijkgestemde zielen en collega’s bij dezelfde staaltrader. “We zijn niet bij de pakken blijven zitten. In 2010 zijn we als jonge dertigers voor eigen rekening gestart, onder de naam FerroMac International.” Amper zes jaar later draaiden ze al een hoger zakencijfer dan hun vroegere werkgever in de 50 jaar daarvoor had opgebouwd.

Zuid-Amerikaanse connectie

Door hun jarenlange ervaring met de Latijns-Amerikaanse markt lag het voor de hand dat ze in eerste instantie hun verkoopactiviteiten op dat werelddeel zouden richten.

Handelsingenieur Nikolas De Wachter had bovendien een jaar in Mexico gestudeerd. Terwijl hij na 2 jaar consulting in de telecomsector al trader werd bij hun vroegere werkgever, volgde Bart Van Damme een grilliger parcours. Eenmaal de zin in studeren hervonden, ging hij met zijn TEW-diploma aan de slag als financial auditor bij een van de meest gerenommeerde kantoren op dat vlak. “Dat bleek niet echt mijn ding.”

Na een tussenstap als sales voor stationaire batterijen zocht Bart het avontuur op: stieren vetmesten in Nicaragua, met zijn vriendin. “Familiale omstandigheden noopten ons ertoe terug te keren. Maar we hielden graag onze boerderij in Zuid-Amerika aan. In die optiek kwam het mooi uit dat ik als trader voor die markt, met de bijhorende reizen van dien, kon werken.” Tot de onvrede over het statische bedrijfsbeleid en de gemiste opportuniteiten te groot werd, en hij met Nikolas en een derde vennoot FerroMac International opzette.

Bart Van Damme, zaakvoerder van Ferromac International

Back-to-back

FerroMac International legt zich toe op back-to-back trading. “Kort gesteld houdt dit in dat we eerst alle financiële, logistieke en verzekeringsaspecten van de uiteindelijke verkoop afdekken, voordat we de producten daadwerkelijk aankopen. Tijdens het verschepen van de goederen gaat de eigendom ervan over naar onze klanten, die ze bij aankomst inklaren en daarna zelf stockeren of met de verwerking ervan starten.”

Flukse groei

Terwijl de historische Zuid-Amerikaanse contacten een gestaag grotere omzet opleverden, boorden de bezige bijen ook de Afrikaanse markt aan. Intussen vertegenwoordigt ze zelfs al bijna de helft van het zakencijfer van FerroMac International.

Slim personeelsbeleid

De aanhoudende groei noodzaakte snel extra mankracht. In totaal telt FerroMac International vandaag al 17 personeelsleden, de oprichters inbegrepen. Voor zover  nodig en opportuun wordt ook een beroep gedaan op losse medewerkers. “We beschouwen onze mensen niet als een nummer, ze zijn geen klakkeloos vervangbaar goed. Zodra een trader is ingewerkt, nemen we een nieuwe assistent-trader aan die we intern opleiden. We kijken daarbij niet naar het geslacht, wel naar iemands intrinsieke kwaliteiten. Zijn of haar chef – al gebruiken we die term niet in de praktijk – kan zich dan toespitsen op de grotere klanten servicen en op nieuwe markten aanboren. Als dat lukt, herhaalt het mechanisme van een nieuwe assistent aanwerven zich telkens opnieuw. Op die manier garanderen we onszelf ook dat, als iemand zelfs maar tijdelijk wegvalt, diens taken en key accounts onmiddellijk opgevangen kunnen worden.”

Efficiënte organisatie

Voor elk zakelijk aspect brainstormen de medewerkers van FerroMac International op regelmatige basis over hoe ze het kunnen optimaliseren. “Procurement, de strategie om zo efficiënt mogelijk nieuwe leveranciers te vinden, is daarvan een goed voorbeeld. In China zijn er gigantisch veel. Daarom schakelen we ginds relaties in die voor ons op zoek gaan naar nieuwe contacten en een eerste screening uitvoeren. Bij de leveranciers die de selectie overleven, gaan we zelf ter plekke na of ze aan ons eisenpakket voldoen. Pas na een eerste geslaagde probeerorder, uiteraard van een beperkt tonnage, plaatsen we grotere bestellingen bij hen. Relaties systematisch op- en uitbouwen, ook wat de verkoop betreft, is een voorname reden van ons succes.”

Verdere expansie

De voorbije jaren werd ook gefocust op een innovatiever procurementverhaal dat op termijn moet leiden tot een eigen kantoor in Hong Kong dat alle staalaankopen in die regio – goed voor 80% van het totaal – in goede banen leidt. “Zo vangen we bovendien het taal- en tijdsverschil met België op.”

Maar er is meer : Ferromac speelt met concrete plannen voor de opening van een kantoor in Bulgarije voor de vele administratieve taken.  En in de Dominicaanse republiek werd een verkoopkantoor geopend om Latijns-Amerika te bevoorraden.  “Dat kantoor is tevens eveneens geschikt om onze trainees een aantal maanden ter plekke onder te dompelen in de Zuid-Amerikaanse cultuur – ook daarin verschillen we van onze concullega’s – en hen van daaruit op zakenreis te sturen naar de buurlanden, waardoor we best veel verplaatsingskosten en -tijd besparen.”

Nikolas De Wachter, zaakvoerder van Ferromac InternationalPientere digitalisering

Transparantie is geen ijdel begrip bij FerroMac International: de klanten konden de status van hun order al langer volgen dankzij de doordachte webportaal Myferromac, die bovendien datafraude tegengaat.  ”Intussen is ook een app met dezelfde functionaliteiten ontwikkeld, plus een add-on  aan het softwarepakket dat we ter beschikking stellen van de traders die met ons werken. De voordelen liggen voor de hand: betere interactie, grotere betrouwbaarheid van de gegevens, minder dubbel werk, lagere administratieve kost, … kortom: hogere productiviteit, wat alle betrokken partijen ten goede komt.”

Sterke troeven

De toegevoegde waarde van FerroMac International steunt op 4 pijlers, geven Nikolas en Bart aan: “Ten eerste: het schaalvoordeel; we kopen grote aantallen bij verscheidene leveranciers, wat tevens zorgt voor risicospreiding. Ten tweede: de opvolging van de markt; we weten waar de producten die we verhandelen, het voordeligst te verkrijgen zijn. Ten derde: onze logistieke kennis; we volgen alle ontwikkelingen op dat vlak minutieus op, ook wat wijzigende wetgeving en douaneformaliteiten betreft. En ten vierde: onze stevige financiële positie; in feite fungeren we ook als bank, want back-to-back trading houdt in dat we elke order voorfinancieren tot de dag van overdracht aan de klant. Gemiddeld gaan daar liefst 270 dagen overheen.”

Ambitieuze plannen

Naast verdere geografische spreiding en een grotere klantenverankering via plaatselijke kantoren, wil FerroMac International op de langere termijn zijn groei bestendigen door productdifferentiatie – “cement behoort tot de mogelijkheden” – en door verticale integratie. “Dit houdt in dat we op de eindbestemming van de vracht extra diensten zouden verlenen. Bijvoorbeeld door de staalplaten al ten dele te bewerken voordat de klant ze ophaalt.”

Sociaal engagement

Ondanks hun drukke leven zijn Nikolas en Bart niet blind voor de schrijnende toestanden in de landen waarin FerroMac International actief is. “De toekomst is aan de jeugd, luidt het gezegde. Maar ze moet er de kans toe krijgen. We proberen ons steentje daartoe bij te dragen, al is het slechts een druppel op een té hete plaat. We steunen SOS Kinderdorpen Los Mina in Santa Domingo, financierden de hazenlipingreep van het Guatamalteekse meisje Esperanza en sponsoren het Maggie-project, dat in snel monteerbare maar tegelijk duurzame tenten voor vluchtelingenkampen voorziet.”

In eigen land geven ze het jonge geweld een duwtje in de rug door via hun holding FerroMac Group te investeren in start-ups. Zoals Insilencio in Mechelen, dat zich toelegt op employer branding. “Verrassende producten en diensten ontwikkelen, innovatieve organisatiemodellen uitwerken, flexibeler de zaken beheren met behulp van de moderne technologie: daarin herkennen we ons volledig.”

Eensgezinde verzekeringspartner

“Diezelfde instelling ervaren we bij DOM Verzekeringen, aldus Nikolas en Bart. “Het hele team stelt zich bovendien loyaal, respectvol, no-nonsensicaal en zorgzaam op. Precies de waarden die ook wij erop nahouden. Dat schept een band waarin we alle vertrouwen hebben.”

Meer weten ? Neem dan snel een kijkje op de website van Ferromac International !

 

 
 


 


 

Klant in de kijker : LAZOPOULOS.BE

4 februari 2019

Ooit al gesmuld van pralines of een ander relatiegeschenk in chocolade van topkwaliteit? De kans is reëel dat Nicolas Lazopoulos er de hand in had – figuurlijk dan. Evenzo kun je bij hem terecht voor de aankoop of de huur van een chocoladefontein, net zoals voor andere toestellen om een feestje op te zetten. Van wafelijzers over pannenkoek- en poffertjesplaten tot popcorn- en suikerspinmachines, plus alle bijhorende ingrediënten om de smaakpapillen van je gasten te verwennen.

Je hoort en leest wel vaker dat ondernemers bij toeval in hun branche terechtgekomen zijn. Zo verging het ook Nicolas: “Een schoolkameraad, gepassioneerd chocolatier verhuurde en verkocht eveneens chocoladefonteinen, en vroeg me of ik daar ook geen zin in had. Dat leek me een mooie uitdaging.”

Van chocolade tot fun food

“Tegelijk begon ik personaliseerbare relatiegeschenken aan te bieden, door diezelfde chocolatier gemaakt. Binnen de kortste keren had ik het zo druk dat ik mijn oorspronkelijke zelfstandige activiteit, in een totaal andere sector, stopzette. Sinds 2013 verhuur ik eveneens funfood-toestellen en bezorg ik daarbij op aanvraag alle ingrediënten, net zoals voor de chocoladefonteinen. Vooral in Nederland, waar ik intussen 2 dagen per week in de weer ben, is fun food heel populair.”

Geen reclame

Frappant in het succesverhaal dat Nicolas al bijna 13 jaar schrijft, is dat hij zijn producten en diensten enkel via het internet onder de aandacht brengt. Daardoor komt het erop aan een website te hebben die hoog scoort op zoekmachines zoals Google en Bing. Belangrijker nog is dat de bezoekers van de website ertoe gestimuleerd worden daadwerkelijk een bestelling te plaatsen of contact op te nemen. “Kort gesteld komt het erop neer dat je zeer goed moet weten wie je klanten en prospects zijn. En dat je website ondubbelzinnig en attractief duidelijk maakt wat je aanbod is en welke service je biedt.”

3 websites

Om zoveel mogelijk belangstellende bedrijven, horecazaken en particulieren te bereiken, heeft Nicolas liefst 3 websites.

Op www.chocolade-fonteinen.be staat alle informatie over de verkoop en verhuur van die toestellen inclusief alle grondstoffen, benodigdheden en onderdelen.  Maar ook over alle andere vormen van ‘fun food’ in zijn assortiment.
Op www.gepersonaliseerde-chocolade.be ligt het accent op de relatiegeschenken met een selectie van enkele mooie referenties, al komen ook de fonteinen en de fun food er aan bod.
Op www.lazopoulos.be staan de 3 productcategorieën even prominent in beeld. “Die derde website bleek noodzakelijk door de mond-tot-mondreclame: almaar meer tevreden klanten spelen mijn naam door aan vrienden, kennissen en professionele relaties.”

Enkel topproducten

We weten uit eigen ervaring dat Nicolas die tevreden klanten mede dankt aan de kwaliteit van zijn aanbod. Zo is hij de exclusieve invoerder van het beste en grootste fonteinenmerk ter wereld, en verkoopt hij die toestellen eveneens in Frankrijk en Nederland. “Intussen staat bij zo’n 90 restaurants permanent een chocoladefontein op het buffet – bij sommige zelfs 3 – maar ook in hotels van de Hiltonketen bijvoorbeeld. Evengoed verhuur ik ze aan traiteurs, bedrijven en particulieren, voor de meest uiteenlopende gelegenheden. De grootte varieert van 50 tot 120 cm, de chocolade koop ik bij Callebaut: alleen het beste is goed genoeg. Dat principe huldig ik evenzeer voor alle fun food, die ik betrek bij de grootste verdelers in Nederland, en voor alle toestellen die ik ervoor verhuur. Ik benadruk ook altijd dat melk, water of room toevoegen, de chocolade helemaal verpest. En als de klant het wenst, kan ik samen met de fontein eveneens het fruit leveren.”

Piekfijn maatwerk

Zijn focus op kwaliteit trekt Nicolas door in de chocolade relatiegeschenken: de chocolade lekkernijen worden met de hand gemaakt door zijn schoolkameraad, en zijn net zoals de verpakking personaliseerbaar. “Eigen ontwerpen van de klant kunnen uiteraard maar uitgevoerd worden als het om een voldoende grote oplage gaat. Ik denk dan aan de 20.000 doosjes met 3 wereldbollen die we voor een grootbank maakten bij de lancering van een beleggingsfonds. Of aan de doosjes met gevulde pralines in 3 kleuren in de vorm van een baksteentje, voor een steenbakkerij. Dat is puur vakmanschap: het chocolade laagje van zulke pralines moet per definitie dun zijn, voor een optimale smaakbeleving. Bovendien verschilt de druktechniek: voor witte chocolade kan dat digitaal, voor melk- en fondantchocolade moet een drukplaat gemaakt worden. Als het om een grote gepersonaliseerde bestelling voor een nieuwe klant gaat, geven we hem doorgaans een rondleiding in het atelier van de chocolatier. Dat schept vertrouwen.”

Klantgedreven service

Zijn universitaire diploma Handelswetenschappen helpt Nicolas naar eigen zeggen niet wezenlijk in zijn activiteiten. “Wel hield ik aan die opleiding het doorzettingsvermogen over om er elke dag voluit voor te gaan. Met verscheidene traiteurs werk ik al jarenlang samen. Soms bellen ze me pas de dag voor een evenement. Heb ik geen toestel vrij, dan zoek ik een oplossing. Ze weten dat. Ik leg ook een voldoende grote voorraad ingrediënten aan. Velen zien dat als dood kapitaal. Die mening deel ik absoluut niet: het is een voorname reden waarom mijn zaak bijzonder goed draait. Evengoed verleen ik voor de chocoladefonteinen een volledige service: van de opstelling tot en met de afhaling en zelfs de schoonmaak. Het gaat tenslotte om voeding, dan is hygiëne van het allergrootste belang.”

Gelijkgestemde zielen

“Diezelfde drang naar een vlekkeloze dienstverlening ervaar ik bij verzekeringskantoor DOM. Je krijgt meteen een antwoord op je vragen. Je dossier wordt actief en tot in de puntjes opgevolgd. Je voelt ook aan dat iedere medewerker van het kantoor met je begaan is en naar de best passende oplossing zoekt. Dat is een hele geruststelling, zeker voor wie het zoals ik oeverloos druk heeft.

Meer weten ? Neem dan snel een kijkje op www.lazopoulos.be !

 

 

 

 

 

Klant in de kijker : ePower HR

9 oktober 2017

Bedrijfslogo ePower HROnder druk van onze snel evoluerende samenleving besteden bedrijven en organisaties almaar meer aandacht aan een sterk onderbouwd hr-beleid. Het accent ligt daarbij niet alleen op medewerkers met het juiste profiel aantrekken, maar nog meer op het stimuleren en opvolgen van de persoonlijke ontwikkeling van de personeelsleden. Een immense uitdaging, ware het niet dat ze daarvoor een beroep kunnen doen op het uitgebreide softwarepakket eSuite van ePower HR, opgericht door Gert Van Meerbergen.

Met zijn diploma van informaticus op zak ging Gert Van Meerbergen eind vorige eeuw aan de slag als freelance IT-consultant. “Mijn eerste opdrachtgever vroeg een digitale performancemanagementcyclus te ontwikkelen, op basis van de toen modernste webtechnologieën. Enkele gelijkaardige projecten later had de hr-microbe me zozeer te pakken, dat ik besloot een standaardapplicatie te bouwen en te commercialiseren.”

Waaier van modules

Gert Van Meerbergen noemde zijn geesteskind toepasselijk eSuite. Mettertijd is de applicatie immers uitgegroeid tot een softwarepakket met een waaier van modules die aangepast kunnen worden aan de wensen en behoeften van de klant. “Een onderneming met veel productiemedewerkers verschilt wezenlijk van een organisatie met overwegend administratief personeel, ook op hr-vlak. Op z’n minst even belangrijk is de bedrijfscultuur: krijgen de medewerkers geregeld en veel feedback, wordt met evaluatietrajecten gewerkt, enzovoort. Deze factoren bepalen in sterke mate of er al hr-processen bestaan binnen de onderneming of de organisatie, en in welke mate ze al daadwerkelijk gebruikt en nageleefd worden.”

Dubbel voordeel

Het voordeel van eSuite is dubbel, stelt Gert Van Meerbergen. “Enerzijds verlichten we het administratieve werk van de hr-afdeling, zodat die medewerkers zich meer kunnen toeleggen op de organisatorische aspecten en de opvolging van het hr-beleid. Anderzijds reiken we een instrument aan dat de medewerkers responsabiliseert in hun persoonlijke ontwikkeling: de feedback over hun functioneren is permanent digitaal beschikbaar in een persoonlijke profielpagina, waardoor ze – zo leert de ervaring – sneller overleg plegen met hun leidinggevende en zelf opleidingssuggesties doen.”

Gert Van MeerbergenGepast advies

De modulaire aanpak laat toe de softwaretools stapsgewijs aan te kopen en in te vullen. Daarbij kan de klant rekenen op het advies van epowerhr. Gert Van Meerbergen: “eSuite stelt onze klanten in staat de parameters van elke module af te stemmen op hun specifieke hr-beleid. We kunnen onze klanten daarin gepaste raad geven dankzij de expertise die we in de voorbije jaren opdeden tijdens eerdere opdrachten. Wat in theorie interessant lijkt, werkt immers niet per definitie in eender welke onderneming of organisatie.”

Naadloze integratie

Meedenken met de klant betekent niet dat epowerhr zich opwerpt als hr-specialist, benadrukt Gert Van Meerbergen. “Wel volgen we de tendensen in dat vakgebied om eSuite daar waar opportuun uit te breiden met nieuwe slimme combinaties. Ons softwarepakket lost geen eventuele hr-problemen op, maar ondersteunt en faciliteert de processen ter zake. Daartoe worden de modules gekoppeld aan de IT-systemen van de onderneming of de organisatie, teneinde automatisch gegevens uit te wisselen en zodoende dubbele input te vermijden. Na de implementatie van de software bekijken we hoe we de bestaande processen kunnen verbeteren door ze te automatiseren. We proberen de hr-afdelingen van onze klanten ook met elkaar in contact te brengen: ze zijn geen concurrenten, ze zoeken allemaal naar de receptuur die de beste resultaten oplevert en zijn dan ook sterk geïnteresseerd in geslaagde praktijkvoorbeelden van anderen. We merken dat ze die dynamische interactie sterk waarderen.”

Vlot aanpasbaar

Standaard is eSuite beschikbaar in het Nederlands, het Frans en het Engels. Andere talen kunnen op aanvraag. De terminologie van de toepassingen kan aangepast worden op wens van de klant. “Hoe laagdrempeliger en herkenbaarder de diverse elementen, hoe vlotter de toepassing gebruikt wordt”, weet Gert Van Meerbergen. “In de eerder al aangehaalde profielpagina staan tal van gegevens: naam, functie, e-mailadres, locatie, naam van de leidinggevende. Maar ook het privéadres, wie te contacteren in geval van nood, de gezinssituatie, contractinformatie, loopbaan, anciënniteit, woon-werkverkeer, et cetera.”

Gedetailleerd profiel

“De medewerker kan ook aangeven in welke projecten hij al betrokken was en welke competenties hij of zij daarvoor gebruikt heeft”, vervolgt Gert Van Meerbergen. “Zo kunnen managers die een project starten, binnen de eigen organisatie zoeken naar medewerkers met het gepaste profiel. Er wordt niet van de medewerkers gevraagd dat ze zichzelf een score toekennen per competentie, want dat werkt niet. Wel wordt van hen verwacht dat ze toelichten hoe ze die competenties al in eerdere projecten gebruikt hebben. Dat is voor een projectmanager veel interessanter. We demystifiëren dus heel veel bedrijfsassets. Maar er is meer. In het kader van de General Data Protection Regulation die door de EU uitgevaardigd is – in het Nederlands ‘Algemene Verordening Gegevenbescherming’ – zijn ondernemingen en organisaties aansprakelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens die ze opslaan. Bedrijven met meer dan 250 werknemers die véél records per jaar verwerken, krijgen tot 25 mei 2018 de tijd om hun gegevensbeheer in overeenstemming te brengen. Later wordt deze wetgeving ook van toepassing op kmo’s, ongeacht hun grootte en het aantal verwerkte records. Ze geldt voor klantgegevens, maar evenzeer voor de gegevens van personeelsleden. Ons platform eSuite biedt daarvoor nu al een geschikte oplossing.”

Nuttige informatiebron

De leidinggevende van zijn kant ziet in een handomdraai in welke maanden hij gesprekken met zijn medewerkers heeft of gehad heeft, kan zijn teamobjectieven eraan toevoegen en kan nagaan wie welke objectieven meegekregen heeft. “Elk proces is gebaseerd op een template”, aldus Gert Van Meerbergen. “Daardoor kun je per doelgroep een gestandaardiseerd evaluatieverloop op maat configureren. Er zijn ook bedrijven en organisaties die een functiecatalogus ter beschikking stellen. Daardoor wordt de jobinhoud van de collega’s duidelijk, samen met hun plaats in de organisatie, de resultaatsgebieden, de verwachte competenties – desgevallend met hun niveau. Dat maakt het voor de medewerkers makkelijker en eenvoudiger om hun doorgroeikansen in te schatten. Ze kunnen er ook de opleidingen ontdekken waarin het bedrijf voorziet en zich er online voor inschrijven. Daar hangt wel een goedkeuringsprocedure aan vast: de leidinggevende moet ermee akkoord gaan en kan er een motivatie aan geven. Die procedures zijn belangrijk omdat voor sommige opleidingen eveneens het akkoord van de directie vereist is, door hun kostprijs. De leidinggevende kan zijn medewerkers ook in groep inschrijven.”

360°-feedback

Specifiek voor de leidinggevenden bevat eSuite ook de module 360°-feedback. Gert Van Meerbergen: “Dat instrument wordt gebruikt om hun persoonlijke ontwikkeling in kaart te brengen. Ze kunnen feedback vragen aan hun directe chef, hun collega’s, hun medewerkers, maar ook aan hun klanten. Hun reacties worden anoniem gebundeld in een rapport en gaan doorgaans over hun competenties. Het moge duidelijk zijn dat het inpassen van deze module afhangt van de bedrijfscultuur van de onderneming of de organisatie. Bovendien moet de leidinggevende open staan voor dergelijke feedback.”

Illustere toppers

De haar website geeft e-Power niet alleen een helder beeld en meer achtergrondinformatie over hoe doordacht eSuite geconcipieerd is. Een klik op de menuknop Klanten biedt ook een overzicht van het best indrukwekkende klantenbestand van epowerhr. “We zijn niet uniek op de markt, er zijn nog andere spelers actief. Maar ik durf wel te stellen dat we op verscheidene vlakken veel dieper gaan. Het doet me uiteraard plezier dat al zo veel toppers uit diverse sectoren voor eSuite gekozen hebben. Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren rusten, integendeel.”

Betrouwbare partner

“Diezelfde ingesteldheid vind ik terug bij mijn verzekeringsmakelaar, kantoor DOM. Maarten en zijn collega’s belichten de aandachtspunten waarmee ik rekening moet houden, helder en praktisch maar nooit opdringerig. Sinds zij mijn polissen behartigen, ben ik ervan overtuigd dat ik kan rekenen op een oplossingsgerichte en betrouwbare partner als er iets minder prettigs gebeurt. Dankzij hen voel ik me écht verzekerd. Letterlijk en figuurlijk.”

 

Meer weten ? Neem dan snel een kijkje op de website van ePower HR!

 

+200 deden de test

Wilt u de cyber-readyness van uw onderneming graag testen ?
Doe de Cybertest en bespreek de resultaten met een specialist van DOM !