In maart 2020 besprak dit artikel in Le Monde Informatique een opmerkelijk vonnis door het Hof van Beroep van Parijs, dat nogal wat ophef veroorzaakte bij onze zuiderburen.  De casus die werd voorgelegd aan de rechtbank betrof een cyberincident door een malware (cryptolocker), waarbij de betroffen onderneming ‘overmacht’ inriep tegenover partijen die een schadevergoeding eisten.  De rechtbank oordeelde dat van overmacht géén sprake was. En dit had (en heeft) verstrekkende gevolgen.

Uit de geschiedenisboeken weten we : “als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel”.   Daarom delen we graag een boeiende en glashelder geschreven whitepaper waarin gespecialiseerde legal-partner AFFLUO dieper ingaat op volgende vragen:

  • Is dit vonnis relevant is voor België?  (Het antwoord is volmondig JA)
  • Welke argumenten droeg de rechtbank aan om dit vonnis te vellen?
  • Welke concrete acties of bedenkingen zijn in dit kader ook relevant voor Belgische bedrijven?

Klik hier om de whitepaper te downloaden.  

De impact van een cyberincident

Al in 2013 organiseerde DOM een eerste informatie-sessie over ‘cybercrime’, en sindsdien is dit onderwerp enkel prominenter geworden.  Als mede-sticher van CyberContract maakten we al heel wat schadegevallen van dichtbij mee…en daarin zien we enkele opvallende constantes:

  • getroffen bedrijven voelen zich terecht ook zelf ‘slachtoffer’.  Het overkomt hen…en meestal om een erg lastig moment, da’s murphy’s law.  Deze whitepaper (zie hoger) leert ons echter dat  het niet opgaat om voor gelijk welk cyberincident zomaar ‘overmacht’ in te roepen om de eigen verantwoordelijkheden te ontlopen of schadeclaims af te wijzen.
  • om een potentieel cyberincident in de kiem te smooren of adequaat het hoofd te bieden, is urgent een enorme injectie nodig van gespecialiseerde kennis & ervaring.  En deze kennis is helaas schaars.  De vraag is dus “who you’re gonna call?” , en laat het antwoord dan beter niet “The Ghost Busters” zijn.
  • met de komst van GDPR wordt van ondernemingen die potentieel getroffen zijn door cyberincident niet enkel verwacht dat ze als goede huisvader handelen.  Ze moeten dat ook pijlsnel doen (binnen de 72u!)

Met een cyberverzekering geniet je bovenop enkele essentiële dekkingen die je beschermen tegen de harde gevolgen van een cyberincident.  Maar je krijgt als onderneming ook toegang tot gespecialiseerde IT- en legal kennis die bovendien per direct wordt ingezet op het moment dat het incident zich voordoet.  Zo win je enorm veel snelheid…tijd…en ook geld.

Bereken je cyberrisk-verzekering hier, of vraag een van onze experten voor advies!

Had u graag persoonlijk contact? Contacteer ons team.

Leave a Reply